Followers

Monday, December 12, 2011

LINGUINE IN CURRY GRAVY


hu3..hujung minggu yang x tahu nak masak ape sebenarnya <------ tektik org x mo masak...
tp memandang kan dah tengah² bulan ni kan...paham² je lah + nak menunggu ke akhir bulan...ummi ni dah ler suka beno nak selera western bila makan luar...he3..sampai botak laki aku.... 


babah dah bgthu malas nak kuar plak sebab baru balik koje....aduh..bohsan ler...hu3...
maka..mengorek² ler bahan ape yg ado kat umah ni kan...tgok² ade tauhu pop tu ...bila tgok tahu kepala terus teringin nak makan mee kari....tp mee plak xdo...yg ado LINGUINE...he3..ok ler tu kan....alang² lau makan luar makan western..so kite western kan lah masakan melayu ni...he3...






LINGUINE IN CURRY GRAVY

BAHAN²

LINGUINI -- nak guna mee kuning pun boleh..kat rumah dah linguini..tu yg guna
1/2 BTG KAU MANIS
3 KUNTUM BUNGA LAWANG
2 SDB BAWANG BESAR KISAR
4 SDB LADA BOH
4 SDB REMPAH KARI DAGING
2 SDB REMPAH KARI IKAN
SEKOTAK KECIL SANTAN
1/2 BTG CARROT
4 TAUHU GORENG - x goreng pun boleh ..tp kite guna yg mmg dah siap² goreng
1 PAKET FISH BALL
200 GRAM AYAM - x guna ayam..ganti ngan daging
200 GRAM KERANG - x masukkan pun..sbb xde
GARAM 
GULA
TELUR REBUS

CARA²

1. REBUS LINGUINI HINGGA LEMBUT

2. PANASKAN MINYAK DAN MASUKKAN KULIT KAYU MANIS + BUNGA LAWAN..GORENG KEJAP + BAWANG KISAR + LADA KISAR / BOH

3. BIARKAN LADA MASAK SEKEJAP..THEN MASUKKAN REMPAH KARI DAGING AND IKAN...BIARKAN REMPAH TU MASAK

4. MASUKKAN 2 CWN AIR + AYAM + CARROT

5. BILA AGAK² AYAM TU DAH EMPUK + TAUHU + FISHBALL 

6. BILA AGAK² DAH MENDIDIH..MASUKKAN GARAM + GULA + SANTAN

7. SIAP!!!


2 comments:

Tina Othman said...

sedapnya

catherinnezehal said...

kak TINA : he3..biasa je kak....tuko mee je